Nieuwe eigenaar voor BD Media en BD Logistics

Bornem, 27 september 2022 - BD Media en BD Logistics hebben een nieuwe eigenaar. Het managementteam wordt meerderheidsaandeelhouder en gaat in zee met een nieuwe privé-investeerder. BD Media en BD Logistics worden voortaan gebundeld onder de Belgian Distribution Group, kortweg BD Group. “Deze management buy-out onderstreept ons geloof in de activiteiten en expertise van de beide business units en toont onze ambitie om verder te groeien”, zegt Raf Lambrix, CEO van BD Group. “Met BD Media, het vroegere BD myShopi, zijn we in omni-channel activatie vandaag marktleider. Diezelfde ambitie hebben we voor onze activiteiten in logistiek met toegevoegde waarde via BD Logistics. Daar beschikken we over een uniek nationaal netwerk voor lokale logistiek.”

 

BD Group is voortaan de overkoepelende holding en vervangt hiermee BD myShopi NV. De nieuwe holding versterkt de fundamenten van een 100% Belgische onderneming en garandeert de continuïteit en groei van beide business units.

“Deze nieuwe holding kadert in de verandering van de aandeelhoudersstructuur. Het huidige management wordt meerderheidsaandeelhouder. Daarnaast stapt NPM Capital uit de groep en komt het team van SPX als nieuwe privé-investeerder aan boord”, legt CEO Raf Lambrix uit. “BD Group is op die manier een gezond bedrijf dat klaar is voor verdere groei. Vorig jaar was een belangrijk scharniermoment: we zagen onze logistieke activiteiten versnellen en onze totale omzet kende opnieuw een stijging en dit naast onze omni-channel activiteiten waarbij de folder nogmaals zijn belang heeft bewezen als sterk medium.”

Peter Obdeijn, oprichter van SPX: “BD Group heeft een sterk team dat als geen ander in staat is de uitdagingen in de folderdistributie aan te gaan en de last mile logistieke markt verder te ontwikkelen. SPX zal actief ondersteunen bij het uitvoeren van de strategische plannen.”

Bereik van 4,5 miljoen huishoudens
BD Group bundelt activiteiten in omni-channel activatie (BD Media) en logistiek met toegevoegde waarde (BD Logistics). De groep stelt vandaag 330 medewerkers tewerk en realiseert een groepsomzet van 85 miljoen euro.  

BD Media bereikt wekelijks de Belgische consument via de brievenbus. Elke week valt het folderpakket in de brievenbus van 4,5 miljoen huishoudens. Als meest toegankelijke medium zorgt de folder voor koopkracht bij de Belgische consumenten. Via het nummer 1 digitale promoplatform in België, myShopi, kunnen consumenten eveneens besparen op hun aankopen, digitaal hun folders lezen en hun klantenkaarten opslaan. Zo biedt BD Media een unieke Belgische omni-channel propositie aan zijn klanten aan.

Raf Lambrix, CEO van BD Group, legt uit: “Belgen houden traditioneel van folders, en dat is niet veranderd in 2022. 9 op 10 geeft aan de folder te lezen, 8 op 10 doet dit zo goed als elke week. Het is een sterk activatiemedium: voor retailers een cruciaal onderdeel van de mediamix, voor consumenten een belangrijk instrument ter ondersteuning van hun koopkracht.”

 

BD Logistics is sinds 2 jaar de Belgische specialist in logistiek met toegevoegde waarde. Na de overname van stadsdistributeur CityDepot en de specialist in oversized leveringen Dockx Select in 2020, maakte BD Logistics een vliegende start als nationaal netwerk voor lokale logistiek met toegevoegde waarde.  

Raf Lambrix: “In omni-channel activatie zijn we vandaag marktleider, die ambitie hebben we ook voor onze logistieke activiteiten. Daar hebben we een unieke propositie ten opzichte van internationale en lokale spelers dankzij ons nationaal netwerk voor lokale logistiek. We beschikken over 22 logistieke hubs, verspreid in België. Van hieruit organiseren we onze last mile leveringen en ophalingen van de meest uiteenlopende goederen, van bloemen tot wasmachines. Onze 8 CityDepots aan de rand van de stad maken van ons bovendien dé specialist in groene stadslogistiek. Dat netwerk willen we verder uitbouwen.”

Het logistieke netwerk van BD Logistics heeft een belangrijke meerwaarde op vlak van duurzaamheid. In april lanceerde het samen met Universiteit Antwerpen in primeur een CO2-calculator om de CO2-besparing te berekenen van transport via gespecialiseerde stadslogistiek.

“Onze voertuigen rijden vol de stad in en terug vol de stad uit. Daarin onderscheiden we ons op de Belgische markt. Met focus op duurzaamheid, zowel op ecologisch, economisch als sociaal vlak, en een sterke lokale verankering, biedt BD Logistics de nodige meerwaarde in de snel veranderende last mile markt. Zo werken we vandaag onder meer al voor Recupel en Decathlon”, zegt Raf Lambrix. "BD Logistics heeft een uniek aanbod en sterke lokale expertise. Dat uit zich in sterke groei: vorig jaar kende BD Logistics een organische groei van 40%.”

Een strategie van duurzame groei

De nieuwe eigenaars geloven rotsvast in de kernactiviteiten van het bedrijf. Met deze buy-out trekt het management resoluut de kaart van het vertrouwen.

Raf Lambrix, CEO BD Group: "De covid-periode was niet evident, maar heeft wel aangetoond dat onze strategie om op twee complementaire pijlers te steunen de juiste was. De nieuwe aandeelhoudersstructuur reflecteert ons geloof in onze activiteiten en ons vertrouwen in het bedrijf."

Bij beide business units is het geloof in de toekomst en in het groeipotentieel groot.  “Als groep zorgen we voor duurzame groei. We blijven investeren in lokale verankering, we diepen de synergiën tussen beide business units verder uit en we verzekeren de continuïteit voor onze klanten en consumenten. We focussen daarbij in de eerste plaats op organische groei, maar anderzijds kan groei ook gerealiseerd worden door overnames. We houden alle opties open zolang ze binnen onze langetermijnstrategie passen”, concludeert Raf Lambrix.