BD Logistics, specialist in logistiek met toegevoegde waarde, heeft de overname van Dymar Transport uit Mechelen aangekondigd. Deze overname betekent een belangrijke vooruitgang binnen de ambitieuze groeistrategie van BD Logistics.
19 november 2024, Bornem - BD Logistics, specialist in logistiek met toegevoegde waarde, heeft de overname van Dymar Transport uit Mechelen aangekondigd. Deze overname betekent een belangrijke vooruitgang binnen de ambitieuze groeistrategie van BD Logistics. Door samen te werken met Dymar, verstevigt BD Logistics haar positie als betrouwbare en flexibele logistieke partner in België. Dit is reeds de derde overname in twee maanden voor BD Logistics na de overnames van Foodsprint en Top-Speed.
Een strategische match
De overname van Dymar past uitstekend bij de toekomstvisie van BD Logistics. Kristof Gouvaerts, managing director van BD Logistics, is alvast heel tevreden met de uitbreiding: ‘Net als BD Logistics staat Dymar bekend om haar flexibiliteit en klantgerichte aanpak. Met deze overname halen we meer dan 20 jaar ervaring in huis. Hun efficiënte aanpak is een absolute match met waar we als BD Logistics voor staan’.
Groeistrategie van BD Logistics
‘Met deze overname kunnen we ons logistieke netwerk niet alleen uitbreiden en versterken, maar ook onze service verder optimaliseren. Een win-win voor zowel onze huidige klanten als die van Dymar’. De overname past binnen de bredere groeistrategie van BD Logistics. Het bedrijf streeft ernaar om een nog grotere marktpositie te verwerven door enerzijds organische groei en anderzijds door gerichte overnames. Naast de overname van Dymar, onderschreef BD Logistics deze strategie door de integratie van fietskoerier Foodsprint in september 2024 en die van express koerier Top-Speed eerder deze maand.
Oprichter zorgt voor vlotte transitie
Ze kunnen rekenen op de logistieke expertise van Dymar-oprichter Steven Mariën om de transitie vlot te laten verlopen: ‘Ik ben verheugd dat Dymar zijn weg verderzet in de handen van BD Logistics. De gedeelde waarden en gelijkaardige aanpak zullen ervoor zorgen dat onze klanten de vertrouwde service blijven ontvangen. Ik ben ervan overtuigd dat ook de overstap voor onze medewerkers vlot zal verlopen’. Alle 40 medewerkers van Dymar zullen bij BD Logistics aan de slag gaan.
Deze overname kwam tot stand in samenwerking met consultancybureau De Putter & Co, expert in overnamebemiddeling in de logistieke sector. Managing director William De Putter blikt tevreden terug op de samenwerking: ‘BD Logistics gaf ons de opdracht hun groeistrategie kracht bij te zetten waarbij we zeer gericht potentiële kandidaten benaderen. Eén van de passende targets was Dymar waarmee we onderhandelingen gestart en begeleid hebben, wat resulteerde in een succesvolle transactie.’
BD Logistics, Belgisch specialist in logistiek met toegevoegde waarde, kondigt met trots de overname aan van Top-Speed, een expert in dringende en tijdgevoelige leveringen uit Mechelen.
BD Logistics, Belgisch specialist in logistiek met toegevoegde waarde, kondigt met trots de overname aan van Top-Speed, een expert in dringende en tijdgevoelige leveringen uit Mechelen. Met de integratie van Top-Speed zal BD Logistics een aparte pijler rond 'expressleveringen' uitbouwen, wat hun dienstverlening verder zal versterken.
BD Logistics en Top-Speed: een perfecte match
Top-Speed, actief sinds 2001, heeft een sterke reputatie opgebouwd in transport, met een focus op flexibiliteit en betrouwbaarheid. Het bedrijf biedt oplossingen voor klanten die snelle en tijdgevoelige leveringen vereisen, en heeft door de jaren heen bewezen een betrouwbare partner te zijn in de logistieke sector. Een perfecte match met BD Logistics, aldus managing director Kristof Gouvaerts:
‘Bij BD Logistics draait het rond waarde creëren voor onze klanten. Tijdig en snel leveren hoort hier dan ook vaak bij. Met de integratie van Top-Speed halen we hier heel wat extra ervaring en klanten rond binnen. We gaan onze dienstverlening dus nog verder kunnen optimaliseren’.
De overname van Top-Speed biedt BD Logistics de kans om haar “sneltransportdiensten” verder te ontwikkelen en een nieuwe strategische pijler rond expressleveringen te introduceren.
Een nieuwe pijler: focus op expressleveringen
Door de ervaring en expertise van Top-Speed te integreren, kan BD Logistics nu een nog grotere focus leggen op expressleveringen. Deze nieuwe pijler zal zich richten op goederen die snel geleverd of opgehaald moeten worden, wat een waardevolle aanvulling vormt op het bestaande dienstenaanbod van BD Logistics.
Ambitieuze groeistrategie
De overname van Top-Speed sluit aan bij de ambitieuze groeistrategie van BD Logistics. Met strategische acquisities zoals deze versterkt BD Logistics haar marktpositie en breidt zij haar dienstenaanbod verder uit. In september nam BD Logistics fietskoerier Foodsprint over.
Met de overname van Top-Speed zet BD Logistics opnieuw een stap vooruit in haar streven naar voortdurende groei en innovatie. De combinatie van Top-Speed's expertise in expressleveringen en BD Logistics’ bestaande logistieke capaciteiten zorgt voor een nog breder aanbod aan logistieke oplossingen. Eigenaar David Roeis stapt samen met 14 medewerkers over naar BD Logistics.
‘Ik ben zeer tevreden dat Top-Speed bij BD Logistics onder de vleugels komt. Hun ambitieuze groeistrategie stelt ons in staat om de activiteiten verder uit te bouwen en onze oplossingen te versterken. Ik kijk ernaar uit om mee te schrijven aan dit verhaal,’ aldus Roeis
Voor het nieuwe vtm-programma 'Kan ik het ook' kwam presentator Andy langs in het Logistic Centre van BD Logistics om aan de lijve te ondervinden wat het is om logistiek medewerker te zijn.
Presentator Andy bracht een bezoek aan BD Logistics voor het nieuwe vtm-programma ‘Kan ik het ook’ en kreeg een uitgelezen kans om de logistieke werking van binnenuit te ervaren.
In de video hiernaast nemen we je mee achter de schermen van onze 'oversized logistics' activiteiten en laten we zien hoe we de fietsen van Bike Republic veilig en efficiënt naar hun winkelpunten brengen. Van het inladen tot het transporteren en afleveren.
Als logistieke partner is ons doel toegevoegde waarde creëren, onze klanten de beste mogelijke service aanbieden is waar we het voor doen!
BD Logistics en BD Media (het vroegere BD myShopi) hebben sinds augustus vorig jaar een nieuwe eigenaar. Het managementteam, gesteund door een privé-investeerder, is nu meerderheidsaandeelhouder. BD Logistics kan nu meer dan ooit gaan voor duurzame groei, waarbij de focus op logistiek met toegevoegde waarde ligt.
BD Logistics en BD Media (het vroegere BD myShopi) hebben sinds augustus vorig jaar een nieuwe eigenaar. Het managementteam, gesteund door een privé-investeerder, is nu meerderheidsaandeelhouder. BD Logistics kan nu meer dan ooit gaan voor duurzame groei, waarbij de focus op logistiek met toegevoegde waarde ligt.
De nieuwe holding BD Group is geboren uit een management buy-out samen met nieuwe privé-investeerder SPX. De groep bundelt omni-channel activiteiten (BD Media) en logistiek met toegevoegde waarde (BD Logistics). Het team gelooft sterk in het groeipotentieel van beide business units. Ze zijn goed lokaal verankerd, steunen op een dens netwerk en kunnen de onderlinge synergieën verder uitdiepen.
“De fundamenten van BD Logistics zijn ook zeer sterk. Bij wijze van spreken kan iedereen goederen van A naar B vervoeren. Maar de klant toegevoegde waarde bieden kan alleen een specialist met kennis van zaken”, zegt Kristof Gouvaerts. “Deze strategie trekken we door doorheen alle vier onze oplossingen: City Logistics (stedelijke logistiek), Oversized Logistics (één- en tweemansleveringen), Reverse Logistics (circulaire logistiek) en Fresh Logistics (verslogistiek)”.
Door zoveel als mogelijk leveringen te combineren met ophalingen staat niet alleen toegevoegde waarde maar ook duurzaamheid centraal in deze strategie. Maatwerk is er ook een onderdeel van.
City Logistics
De City Logistics activiteit wordt gevoerd onder de bekende merknaam CityDepot. Deze tak is pionier in duurzame stadsdistributie. Duurzaamheid omhelst hierbij zowel ecologische, economische en sociale aspecten.
“De toegevoegde waarde van CityDepot is dat we de ingaande en uitgaande stedelijke goederenstromen consolideren in een overslagplaats aan de rand van de stad. Zo vermijden we dat transporteurs elk hun vrachtwagen inzetten om in de stad te leveren: ze zetten de goederen bij ons af. Wij bundelen die in ons depot en beleveren van daaruit de winkels, kantoren, zorginstellingen en particulieren gerichter én efficiënter. Daarbij nemen we ook lading mee die de stad uit moet: de voertuigen rijden dus vol de stad in en uit”, benadrukt Kristof Gouvaerts.
“Deze stedelijke distributie – en dat is een tweede toegevoegde waarde – gebeurt op een ecologische manier. Afhankelijk van het type goederen gebruiken we cargofietsen, elektrische bestelwagens en vrachtwagens of vrachtwagens op HVO, een duurzame biodiesel op basis van plantaardig afval”, legt hij uit. “We leveren ook verder dan de drempel van bijvoorbeeld een kantoor: in de stockageruimte of zelfs in de kast ervan. Dat is nog een derde aspect van de toegevoegde waarde die we bieden”.
CityDepot is vandaag actief in Brussel, Antwerpen, Luik, Gent, Mechelen, Hasselt, Charleroi, Leuven en sinds kort Brugge.
Oversized Logistics
Met de oplossing ‘oversized Logistics’ specialiseren ze in één- of tweemansleveringen van grote en volumineuze goederen bij – hoofdzakelijk - consumenten thuis. Het gaat hier vooral om goederen met een afwijkende grootte – denk aan tuinmeubelen, speeltoestellen of sofa’s - die op een efficiënte manier tot bij de eindklant worden gebracht. “De toegevoegde waarde ligt niet alleen in het feit dat de goederen voorbij de deurdrempel worden geleverd, maar ook dat we diensten kunnen leveren zoals montage en installatie. Tevens recupereren we het afval en nemen we bijvoorbeeld de oude sofa mee. Ook hier gebeuren de ritten dus heen en terug zo goed als vol”.
Deze activiteit kan ook gebundeld worden met stockbeheer om de leveringen efficiënter te doen verlopen. “Een van onze klanten is een grote keten fietsenwinkels. Ze kende supply chain problemen omdat ze teveel fietsen op stock had in de verschillende winkels. Voor haar stockeren we nu 4.000 fietsen in ons logistic center Bornem en leveren we de bestellingen op afroep of organiseren we ‘interfiliaal’ vervoer tussen de winkels”, legt Kristof Gouvaerts uit.
Reverse Logistics
De nieuwste tak van BD Logistics is Reverse Logistics. Ze brengt totaaloplossingen aan voor een circulaire logistiek. Hier ligt de nadruk niet zozeer op de leveringen maar op een efficiënte organisatie van het ophalen ten behoeve van hergebruik en recyclage.
Een voorbeeld van de toegevoegde waarde die Reverse Logistics biedt, is de samenwerking met Recupel op gebied van afgedankt wit- en bruingoed. “Met onze vrachtwagens rijden we naar elektrozaken met palletgoederen en pikken daar oude ijskasten, wasmachines, TV’s enzovoort op. Deze halen we ook in containerparken op. We brengen ze dan naar depots van onze partner, maatwerkbedrijf Manus vzw. Hier worden ze gesorteerd en als het kan ook gerepareerd om ze in kringloopwinkels te verkopen. Niet herstelbare spullen vervoeren we naar recyclagecentra waar ze gedemonteerd worden om de verschillende onderdelen te recycleren”, klinkt het verder.
Een ander voorbeeld is de logistieke ondersteuning van de vzw PV Cycle Belgium die afgedankte zonnepanelen inzamelt en verwerkt. Dat inzamelsysteem maakt het mogelijk om de zonnepanelen een tweede leven te geven in de circulaire economie.
Fresh Logistics
Een vierde activiteit is Fresh Logistics. BD Logistics is in 2021 gestart met gekoelde leveringen bij particulieren en detailhandelaren. Daarbij maakt het gebruik van zowel passieve koeling (met isothermische dozen) als actieve koeling (met bestelwagens uitgerust met een koelaggregaat). De producten kunnen gekoelde voedingswaren zijn maar ook producten die temperatuurschommelingen schuwen, zoals bloemen.
“Deze activiteit is gestart voor de B2C-sector: een artisanale bakkerij zoals Les Tartes de Françoise of een online bloemenwinkel zoals Bloomon bijvoorbeeld. Dergelijke leveringen moeten in uiterst nauwkeurige tijdsvensters gebeuren. Maar ook onlinesupermarkten moeten binnen slots van een half uur of drie kwartier kunnen leveren. Onze toegevoegde waarde is dat we die stiptheid kunnen waarborgen, met daaraan een track & trace-systeem gekoppeld dat het mogelijk maakt om bestellingen nauwkeurig op te volgen”, zegt Kristof Gouvaerts.
Ook hier vinden we de toegevoegde waarde die we met City Logistics en Oversized Logistics aanbieden: het inzetten van het meest efficiënte voertuig op basis van afleveradres, alsook het verzorgen van de retours van verpakkingsmateriaal zoals bakken, kratten, palletten, rolcontainers, enzovoort. Ook gebundelde transporten zijn mogelijk, waarbij producten van verschillende opdrachtgevers in een centraal injectiepunt worden geleverd voor een efficiënte en duurzame distributie bij de eindklant.
Mooie groeivooruitzichten
Met dit aanbod logistieke en last mile-diensten met toegevoegde waarde is BD Logistics klaar voor verdere groei. Vorig jaar versnelde het succes van deze activiteiten, zodat hun totale omzet opnieuw een stijging kende van maar liefst 25%. “De omzet steeg van 12 miljoen euro tot 15 miljoen euro. Binnen drie à vier jaar willen we die tot 40 miljoen verhogen. Daarbij zullen we vooral focussen op organische groei maar we sluiten acquisities niet uit, zolang ze binnen onze langetermijnstrategie van toegevoegde waarde en duurzaamheid passen”, zegt Kristof Gouvaerts tot slot.
Bornem, 27 september 2022 - BD Media en BD Logistics hebben een nieuwe eigenaar. Het managementteam wordt meerderheidsaandeelhouder en gaat in zee met een nieuwe privé-investeerder. BD Media en BD Logistics worden voortaan gebundeld onder de Belgian Distribution Group, kortweg BD Group. “Deze management buy-out onderstreept ons geloof in de activiteiten en expertise van de beide business units en toont onze ambitie om verder te groeien”, zegt Raf Lambrix, CEO van BD Group.
Bornem, 27 september 2022 - BD Media en BD Logistics hebben een nieuwe eigenaar. Het managementteam wordt meerderheidsaandeelhouder en gaat in zee met een nieuwe privé-investeerder. BD Media en BD Logistics worden voortaan gebundeld onder de Belgian Distribution Group, kortweg BD Group. “Deze management buy-out onderstreept ons geloof in de activiteiten en expertise van de beide business units en toont onze ambitie om verder te groeien”, zegt Raf Lambrix, CEO van BD Group. “Met BD Media, het vroegere BD myShopi, zijn we in omni-channel activatie vandaag marktleider. Diezelfde ambitie hebben we voor onze activiteiten in logistiek met toegevoegde waarde via BD Logistics. Daar beschikken we over een uniek nationaal netwerk voor lokale logistiek.”
BD Group is voortaan de overkoepelende holding en vervangt hiermee BD myShopi NV. De nieuwe holding versterkt de fundamenten van een 100% Belgische onderneming en garandeert de continuïteit en groei van beide business units.
“Deze nieuwe holding kadert in de verandering van de aandeelhoudersstructuur. Het huidige management wordt meerderheidsaandeelhouder. Daarnaast stapt NPM Capital uit de groep en komt het team van SPX als nieuwe privé-investeerder aan boord”, legt CEO Raf Lambrix uit. “BD Group is op die manier een gezond bedrijf dat klaar is voor verdere groei. Vorig jaar was een belangrijk scharniermoment: we zagen onze logistieke activiteiten versnellen en onze totale omzet kende opnieuw een stijging en dit naast onze omni-channel activiteiten waarbij de folder nogmaals zijn belang heeft bewezen als sterk medium.”
Peter Obdeijn, oprichter van SPX: “BD Group heeft een sterk team dat als geen ander in staat is de uitdagingen in de folderdistributie aan te gaan en de last mile logistieke markt verder te ontwikkelen. SPX zal actief ondersteunen bij het uitvoeren van de strategische plannen.”
Bereik van 4,5 miljoen huishoudens
BD Group bundelt activiteiten in omni-channel activatie (BD Media) en logistiek met toegevoegde waarde (BD Logistics). De groep stelt vandaag 330 medewerkers tewerk en realiseert een groepsomzet van 85 miljoen euro.
BD Media bereikt wekelijks de Belgische consument via de brievenbus. Elke week valt het folderpakket in de brievenbus van 4,5 miljoen huishoudens. Als meest toegankelijke medium zorgt de folder voor koopkracht bij de Belgische consumenten. Via het nummer 1 digitale promoplatform in België, myShopi, kunnen consumenten eveneens besparen op hun aankopen, digitaal hun folders lezen en hun klantenkaarten opslaan. Zo biedt BD Media een unieke Belgische omni-channel propositie aan zijn klanten aan.
Raf Lambrix, CEO van BD Group, legt uit: “Belgen houden traditioneel van folders, en dat is niet veranderd in 2022. 9 op 10 geeft aan de folder te lezen, 8 op 10 doet dit zo goed als elke week. Het is een sterk activatiemedium: voor retailers een cruciaal onderdeel van de mediamix, voor consumenten een belangrijk instrument ter ondersteuning van hun koopkracht.”
BD Logistics is sinds 2 jaar de Belgische specialist in logistiek met toegevoegde waarde. Na de overname van stadsdistributeur CityDepot en de specialist in oversized leveringen Dockx Select in 2020, maakte BD Logistics een vliegende start als nationaal netwerk voor lokale logistiek met toegevoegde waarde.
Raf Lambrix: “In omni-channel activatie zijn we vandaag marktleider, die ambitie hebben we ook voor onze logistieke activiteiten. Daar hebben we een unieke propositie ten opzichte van internationale en lokale spelers dankzij ons nationaal netwerk voor lokale logistiek. We beschikken over 22 logistieke hubs, verspreid in België. Van hieruit organiseren we onze last mile leveringen en ophalingen van de meest uiteenlopende goederen, van bloemen tot wasmachines. Onze 8 CityDepots aan de rand van de stad maken van ons bovendien dé specialist in groene stadslogistiek. Dat netwerk willen we verder uitbouwen.”
Het logistieke netwerk van BD Logistics heeft een belangrijke meerwaarde op vlak van duurzaamheid. In april lanceerde het samen met Universiteit Antwerpen in primeur een CO2-calculator om de CO2-besparing te berekenen van transport via gespecialiseerde stadslogistiek.
“Onze voertuigen rijden vol de stad in en terug vol de stad uit. Daarin onderscheiden we ons op de Belgische markt. Met focus op duurzaamheid, zowel op ecologisch, economisch als sociaal vlak, en een sterke lokale verankering, biedt BD Logistics de nodige meerwaarde in de snel veranderende last mile markt. Zo werken we vandaag onder meer al voor Recupel en Decathlon”, zegt Raf Lambrix. "BD Logistics heeft een uniek aanbod en sterke lokale expertise. Dat uit zich in sterke groei: vorig jaar kende BD Logistics een organische groei van 40%.”
Een strategie van duurzame groei
De nieuwe eigenaars geloven rotsvast in de kernactiviteiten van het bedrijf. Met deze buy-out trekt het management resoluut de kaart van het vertrouwen.
Raf Lambrix, CEO BD Group: "De covid-periode was niet evident, maar heeft wel aangetoond dat onze strategie om op twee complementaire pijlers te steunen de juiste was. De nieuwe aandeelhoudersstructuur reflecteert ons geloof in onze activiteiten en ons vertrouwen in het bedrijf."
Bij beide business units is het geloof in de toekomst en in het groeipotentieel groot. “Als groep zorgen we voor duurzame groei. We blijven investeren in lokale verankering, we diepen de synergiën tussen beide business units verder uit en we verzekeren de continuïteit voor onze klanten en consumenten. We focussen daarbij in de eerste plaats op organische groei, maar anderzijds kan groei ook gerealiseerd worden door overnames. We houden alle opties open zolang ze binnen onze langetermijnstrategie passen”, concludeert Raf Lambrix.
BD Logistics, expert in logistiek met toegevoegde waarde, neemt fietskoerierbedrijf Foodsprint over. Foodsprint is gekend voor zijn leveringen van verse, gekoelde en diepgevroren producten met de fiets. BD Logistics versterkt hiermee zijn duurzame propositie in de stad.
BD Logistics, expert in logistiek met toegevoegde waarde, neemt fietskoerierbedrijf Foodsprint over. Foodsprint is gekend voor zijn leveringen van verse, gekoelde en diepgevroren producten met de fiets. BD Logistics versterkt hiermee zijn duurzame propositie in de stad.
Een logische stap, aldus managing director van BD Logistics Kristof Gouvaerts: ‘Duurzaamheid zit in ons DNA. Met de overname van CityDepot in 2020 legden we de basis voor onze duurzame stadspropositie. We hebben onze leveringen en ophalingen binnen de stad altijd met het meest optimale voertuig voor de job gedaan. Fietsleveringen deden we reeds via partnerships binnen een open ecosysteem. We hebben de afgelopen jaren heel wat expertise opgebouwd en merkten ook van klanten de nood om dit zelf te kunnen aanbieden. Met de overname van Foodsprint hebben we dus nu zelf een fietsoplossing in huis’.
Onder de naam CityDepotBike zal BD Logistics niet alleen voedingswaren leveren via de fiets, maar we breiden het huidige Foodsprint aanbod uit. ‘We zullen, zoals steeds, voor élke levering en ophaling het meest geschikte vervoersmiddel kiezen om zo de meest duurzame puzzel te leggen in de stad. Zo dragen we bij aan de leefbaarheid en verkeersveiligheid in de binnenstad’, verklaart Gouvaerts.
Op dit moment is Foodsprint actief in 4 grote steden (Antwerpen, Gent, Mechelen en Brussel), BD Logistics heeft een nationale dekking. ‘Ambitie is om het vervoer via de fiets ook in andere grootsteden verder uit te rollen’, aldus Gouvaerts. De medewerkers van Foodsprint hebben vandaag de overstap gemaakt naar BD Logistics.
Ook oprichter Dario Vunckx blijft aan boord: ‘Ik ben blij dat Foodsprint onderdak vindt bij een groeispeler als BD Logistics. Hun expertise in stadslogistiek zal bijdragen tot de groeiambities die we als fietskoerier hebben. We hebben nu de perfecte partner gevonden om deze ambities te realiseren’.
Ter ondersteuning van onze groei, zullen wij vanaf maandag 1 juli verhuizen naar een nieuwe locatie in Brussel: Vilvoordselaan 178, 1130 Brussel.
Ter ondersteuning van onze groei, verhuizen wij op 1 juli 2024 naar een nieuwe, grotere locatie in Brussel.
Al onze activiteiten in de Nestor Martinstraat te Ganshoren worden stopgezet en gaan vanaf maandag 1 juli 2024 door op onze nieuwe locatie in de Haven van Brussel:
Vilvoordselaan 178-180
1130 Brussel
Leveringen dienen te gebeuren aan de achterzijde van het gebouw. Hiernaast een kaartje ter verduidelijking.
Openingsuren voor aanleveringen:
Maandag tot vrijdag: 6u30 – 17u
Zaterdag: 6u30 – 16u
Vragen over dit nieuwtje? Wij zijn bereikbaar via administration@bdlogistics.be of via het nummer 03 435 93 15.
BD Logistics, specialist in leveringen en ophalingen met toegevoegde waarde, zet een belangrijke stap in haar duurzame propositie door te investeren in elektrische vrachtwagens. Deze investering benadrukt de voortdurende inzet van de Belgisch logistieke speler voor milieuvriendelijke transportoplossingen en markeert een mijlpaal in haar streven naar groene logistiek.
BD Logistics, specialist in leveringen en ophalingen met toegevoegde waarde, zet een belangrijke stap in haar duurzame propositie door te investeren in elektrische vrachtwagens. Deze investering benadrukt de voortdurende inzet van de Belgisch logistieke speler voor milieuvriendelijke transportoplossingen en markeert een mijlpaal in haar streven naar groene logistiek. De gloednieuwe e-trucks werden vandaag officieel ingehuldigd in het logistiek center van BD Logistics te Bornem.
"We zijn verheugd om onze duurzame vloot verder uit te breiden met elektrische trucks van Renault," verklaarde Kristof Gouvaerts, managing director van BD Logistics. "Als bedrijf dat zich onder andere toelegt op duurzame stadslogistiek, zijn we trots om deze nieuwe elektrische vrachtwagens te kunnen toevoegen aan ons arsenaal aan groene voertuigen."
Ook minister van mobiliteit en openbare werken Lydia Peeters reageert tevreden op de genomen stap: “Ik ben enorm blij dat BD Logistics kiest om te investeren in elektrische vrachtwagens en zo ook in een beter en gezonder klimaat. Het is mijn ambitie om van Vlaanderen de nummer 1 te maken als het over zero-emissievrachtvervoer gaat. Vanuit Vlaanderen stimuleren we de omschakeling naar duurzame mobiliteit, met onder andere het VIAVIA-project (Vrachtvervoer Intelligent Aanpassen en Vergroenen via een Integrale Aanpak) en verschillende projectoproepen voor laadinfrastructuur.”
BD Logistics bezit al een uitgebreide duurzame vloot, maar de investering in elektrische vrachtwagens onderstreept hun visie voor de toekomst. De samenwerking met Renault Trucks is vlot verlopen, waardoor BD Logistics in staat is om deze nieuwe elektrische voertuigen snel te integreren in haar operationele activiteiten. "We hechten niet alleen veel waarde aan de verkoop van voertuigen van hoge kwaliteit, maar ook aan de voortdurende ondersteuning van onze klanten. Onze gepersonaliseerde training zorgt ervoor dat de chauffeurs van BD Logistics volledig voorbereid zullen zijn om deze nieuwe elektrische trucks te bedienen. De overhandigingsceremonie markeert het begin van een nieuwe fase van de samenwerking, waarbij we BD Logistics ondersteunen om een soepele overgang naar deze innovatieve technologie te garanderen”, aldus Pierre-Jean Verge-Salamon, managing director bij Renault Trucks Belux.
"We kiezen altijd voor het meest optimale vervoersmiddel voor elke levering," voegt Kristof Gouvaerts toe. "Afhankelijk van de goederen en de locatie, kan dit om een fiets, een kleine bestelwagen, een middelgrote meubelbak of een vrachtwagen gaan. Daarnaast zorgen we voor een combinatie van leveringen en ophalingen om onze voertuigen zo vol mogelijk te laten rijden. Onze prioriteit is telkens om efficiënte en zo ook duurzame transportoplossingen te bieden aan onze klanten."
De nieuwe elektrische trucks zullen worden ingezet in de driehoek Antwerpen - Gent - Brussel, waardoor BD Logistics haar bereik in duurzame stadslogistiek verder uitbreidt. “Ze zullen op 10 jaar tijd 250.000 km rijden en zo ongeveer 182 ton CO2 besparen per vrachtwagen.”
Bovendien is het de bedoeling om de trucks maximaal op te laden met behulp van zonnepanelen op de gebouwen van BD Logistics, waardoor de duurzame cirkel rond is.
Op 15 mei werd het contract rond de samenwerking officieel getekend door Jan Kuyps, CEO van Goed, en onze CEO Raf Lambrix.
Met trots kondigen we hierbij aan dat we Goed mogen toevoegen aan onze logistieke klantenportefeuille! We starten geleidelijk op met de activiteiten vanaf 01/06/2024.
Vervolgens zullen we het ganse Goed-assortiment stockeren, de volledige webshop beheren, alle transport naar de Goed winkels doen én hun uitleendienst organiseren.
Op 15 mei werd het contract rond de samenwerking officieel getekend door Jan Kuyps, CEO van Goed, en onze CEO Raf Lambrix.
Wie is 'Goed'?
Goed onderscheidt zich door een uitgebreid scala aan op maat gemaakte gezondheids- en zorgoplossingen aan te bieden in meer dan 160 Goed thuiszorgwinkels, hoorcentra en apotheken, verspreid over heel Vlaanderen. Bovendien hebben ze een eigen webshop en uitleendienst die hun dienstverlening compleet maken.
Onze samenwerking
De totstandkoming van deze samenwerking is het resultaat van een zorgvuldig ingediend dossier vorig jaar, waarin BD Logistics met trots kon aantonen dat onze toegevoegde waarde perfect aansluit bij de logistieke behoeften van Goed. Eind januari ontvingen we het verlossende nieuws dat we hun logistieke partner zijn alvast voor de komende 3 jaar.
BD Logistics zal voor de komende 3 jaar de fijnmazige ophaling bij de meer dan 24.000 inzamelpunten van Bebat verzorgen. Dit gaat van het ophalen van vaten of dozen bij scholen en winkels tot het meenemen van ASP-containers, afvalcontainers voor gevaarlijke afvalstoffen, bij bedrijven en recyclageparken.
BD Logistics zal voor de komende 3 jaar de fijnmazige ophaling bij de meer dan 24.000 inzamelpunten van Bebat verzorgen. Dit gaat van het ophalen van vaten of dozen bij scholen en winkels tot het meenemen van ASP-containers, afvalcontainers voor gevaarlijke afvalstoffen, bij bedrijven en recyclageparken.
BD Logistics als Belgische logistieke partner
BD Logistics is een op-en-top Belgische logistieke speler waarbij logistiek met toegevoegde waarde centraal staat. Naast onder andere duurzame stadsleveringen en een focus op het leveren van XXL goederen, is één van hun oplossingen reverse logistics. Voor Recupel verzorgt BD Logistics namelijk reeds de ophaling en uitsortering van oud elektro, waarvoor ze bovendien samenwerken met maatwerkbedrijven. De ophaling van afgedankte batterijen voor Bebat past dus perfect in hun straatje.
BD Logistics draagt duurzaamheid hoog in het vaandel. Door maximaal met volgeladen voertuigen te rijden, trachten ze de gereden kilometers te minimaliseren. "De meest groene kilometer is immers de kilometer die je niét rijdt", aldus managing director Kristof Gouvaerts.
Bebat en BD Logistics bundelen hun expertise
Bebat geeft al meer dan 25 jaar een nieuw leven aan gebruikte batterijen door ze in te zamelen, te sorteren en te recycleren. Met bijna 25.000 inzamelpunten verspreid over heel België zorgen ze ervoor dat de Belgen heel gemakkelijk hun afgedankte batterijen kunnen binnenbrengen. Zo zamelde Bebat in 2022 meer dan 3.700 ton afgedankte batterijen in. Vanaf oktober maakt Bebat gebruik van de diensten van BD Logistics om de ingezamelde batterijen op te halen en te centraliseren, voordat ze worden gesorteerd en gerecycleerd.
Nele Peeters, Marketing, Operations and Innovation Director van Bebat verduidelijkt : "Na een strikte tenderprocedure is BD Logistics als beste kandidaat aangewezen. We kijken ernaar uit om onze ophalingen nog groener en klantgerichter te maken”.